دکتر علی شریعتی dr ali shariati - کتاب آسیب شناسی دین پژوهی معاصر عبدالحسین خسروپناه نقدشریعتی سروش بازرگان تبیین برخی انحرافات شریعتی

دکتر علی شریعتی dr ali shariati

دکتر شریعتی دکتر علی شریعتی جملات سخنان عکس دکتر شریعتی جملات زیبای دکتر شریعتی

کتاب آسیب شناسی دین پژوهی معاصر عبدالحسین خسروپناه نقدشریعتی سروش بازرگان تبیین برخی انحرافات شریعتی

نظر جناب "داراب محمدی" عزيز هم درج شد. در قسمت نظرات پست قبل.

----------------------------


لطفاً برادران و خواهران افراطی نظراتشون رو مرحمت نفرمایند و برای خودشون نگه دارن.

کسی که از فرط افراط و تعصب به خود زحمت نمی دهد مطالب وبلاگ را یک بار درست بخواند و فقط تا می بیند که وبلاگ علیه دکتر شریعتی است شروع می کند به فحاشی، همان نظر ندهد سنگین تر است.


آنچنان نظرات خنده دار و بی منطق و متعصبانه ای می فرستند بعضی ها... آدم تعجب می کنه... 

انسان عاقل وقتی می خواهد نظری بدهد یا چیزی بنویسد اول کمی فکر می کند تا به تناقض گویی و بافتن سخنان پرت و بی ربط دچار نشود.


http://s1.picofile.com/file/6547791746/zan_dr_ali_shariati.jpg

http://s1.picofile.com/file/6547794764/zan_farzand_dr_ali_shariati.jpg

شهید آیت الله مطهری در ابتدای نقدهای کوتاهی که بر جزوه اسلام شناسی دکتر شریعتی نوشته اند (الآن به صورت کتاب درآمده)، در رابطه با غالب آثار دکتر چنین یادآور می شوند :

«این جزوه مانند غالب نوشته های نویسنده، از نظر ادبی و هنری، اعلی و از نظر علمی، متوسط است و از نظر فلسفی، کمتر از متوسط و از نظر دینی و اسلامی، صفر است».

استاد مطهری و روشنفکران-ص۳۴ همچنین حواشی ایشان بر کتاب اسلام شناسی شریعتی به صورت مجزا چاپ شده است.


شهید آیت الله مطهری در یادداشت هایی که بر کتاب اسلام شناسی دکتر شریعتی نگاشته است چنین می نویسد:

«نویسنده جزوه نظر به غرور بی حد و نهایتش –همان طور که خاصیت هر مغروری است- عقده ندانستن علوم اسلامی از فلسفه، کلام، فقه، عرفان و غیره دارد و با دو نمود روانی، عقده خود را اشکار می کند؛ یکی آنکه هی مرتب اسما و عناوین را از قبیل مشبّهه، مجسّمه، وحدت وجود، کثرت وجود، حلولیّه، غنوصیّه، انوار اسفهبدیّه، و غیره تکرار می کند به علامت اینکه ما هم اهل بخیّه ایم و از طرف دیگر به شدت آن را نفی می کند و بی ارزش می خواند، در صورتی که اگر دچار چنین غرور و خودبزرگ بینی نبود، مانند هر جاهل بی خبر دیگر، نه مدعی می شد و نه انکار می کرد.

ایشان برای اینکه بچه ها باور کنند که ایشان هم اهل بخیّه اند و همه را می دانند، سرفصل ها و رشته ها و فرقه ها را نام می برند برای آنکه خدای ناخواسته کسی توقع زیادتری نداشته باشد و کتابی را جلوی ایشان نگذارد که بسم الله این نیم صفحه را از فلان کتاب معنی بفرمایید، می فرمایند ولی همه این ها حالات واهی است و یک ذره معنا ندارد، نه این که معنا دارد و من نمی فهمم».

کتاب استاد مطهری و روشنفکران، ص42


کسی که اسلام شناس نیست چه حقی دارد چند جلد کتاب اسلام شناسی بنویسد؟! جز این که مطالب اسلام را تحریف کند و گمراهی بیافریند برای جوانان خام، و عاقبت خود را تیره و تار کند.

شواهد بسیاری بر این مطالب و دیگر انحرافات دکتر شریعتی در تمام وبلاگ موجود است. ملاحظه بفرمایید.


----------------------------


یک نمونه از ده ها مطالب مزخرف و دروغی که در کتاب اسلام شناسی دکتر شریعتی آمده است:

علی که هنوز چنین حرکاتی را نمی شناخت ، شگفت زده می نگریست ، انتظار می کشید تا محمد و خدیجه نمازشان را سلام دادند.

-         در برابر که به سجده می روید ؟

-         در برابر الله که مرا به رسالت مامور کرده است تا مردم را به او بخوانم ، از تو می خواهم که به او بگروی و به رسالت من ایمان آوری ، سپس او را به انکار بتان دعوت کرد و آیاتی را که رسیده بود بر او خواند .

علی گرچه هنوز پسر بچه ای هشت ساله است و تحت تکفل محمد و به او سخت ایمان دارد ، اما مردی که جرثومه (جنین) اش را با استقلال و استقامت سرشته اند ، نمی تواند بدین سادگی عقیده ای را بپذیرد و یا به دروغ بدان تظاهر کند ، گفت : «به من مهلت دهید تا در آن بیندیشم و با پدرم ابوطالب مشورت کنم.» اطاق را ترک کرد و یک راست به سوی خوابگاه خویش رفت و شب را در اندیشه این دعوت گذرانید ، آیاتی را که محمد بر او خوانده بود ، محمد را ، و رسالتش را ، بتان را ، الله را ، همه را در مغز جوانش مجسم می کرد...
(اسلام شناسی علی شریعتی چاپ طوس ص488)

----------------------------

دوستان عزیزی که نظر میفرستن به تذکر بنده در 2 پست قبل (با عنوان هوالحق) توجه بفرمایید لطفاً.

----------------------------

http://www.poiict.org/files/list/b9cd8ca080239bd830bedce1074c277f.jpg


کتاب آسیب شناسی دین پژوهی معاصر اثر عبدالحسین خسروپناه در حجم 672 صفحه و با قیمت 8000 تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه منتشر شد.

کتاب آسیب شناسی دین پژوهی معاصر به سه گفتمان دین شناسی مهندس بازرگان، دکترشریعتی و دکترسروش می پردازد. این سه شخصیت به نحوی در اندیشه دینی معاصر تأثیرگذار بوده اند، اما تا کنون منظومه فکری آنها مورد نقد و بررسی قرار نگرفته بود؛ بنابراین ارائه تحقیق مستقلی که به ارزیابی این سه گفتمان فکری بپردازد لازم می باشد. کتاب آسیب شناسی دین پژوهی معاصر ضمن تدوین چیستی دین پژوهی و آسیب شناسی و روش شناسی آن، عناصر اصلی سه گفتمان دین شناسی بازرگان، شریعتی و سروش را تبیین، تحلیل و ارزیابی می کند.

این کتاب با روش درون و برون دینی به بیان آسیب های دین پژوهان معاصر می پردازد که شامل فصول: ادبیات آسیب شناسی دین پژوهی معاصر، چیستی آسیب شناسی، تبیین مفهوم مغالطه، مفهوم و ضرورت آسیب شناسی دینی، چگونگی مسأله سازی در آسیب شناسی دین پژوهی، گستره دین پژوهی معاصر، روش شناسی آسیب شناسی دین پژوهی معاصر، گونه های جریان های دین پژوهی ایران معاصر می باشد. و در بخش دوم به آسیب شناسی دین پژوهی بازرگان می پردازد، و در بخش سوم و چهارم به آسیب شناسی دین پژوهی دکترشریعتی و سروش می پردازد.


علاقمندان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 88503341 و 88505402 تماس حاصل نمایند.



البته بنده که می دانم باز عده زیادی متحجر می آیند می گویند :

این خسروپناه کی هست اصلاً ؟! در حد شریعتی نیست ! شریعتی را کسی نمی فهمد ! هیچ کس حق نقد شریعتی را ندارد و ...


تعصب جاهلیه دیگه ...


+ نوشته شده در  دوشنبه 1390/11/10ساعت 21:25  توسط بیانگر حقایق  |